Komendy od zawsze towarzyszyły graczom Counter Strike’a. Pomagają one w szybszym zmienianiu ustawień oraz zmianie funkcji niedostępnych w podstawowych opcjach. Które z nich są najbardziej użyteczne?
Jest to pierwszy artykuł z serii poradników do CS:GO, pt. „Najprzydatniejsze…”. W tej serii spróbuję pokazać Wam różne tipy i przydatne rzeczy, ważne dla nowych graczy, jednak jeśli grasz już długo w CSa, także możesz przeczytać, może Cię czymś zaskoczę!
W tym poradniku zebrałem dla Was najlepsze komendy, m.in. na zmianę celownika, dźwięku, startowe, oraz kilka bindów. Do innego artykułu, który tłumaczy sposoby na zwiększenie FPSów zapraszam tutaj.
Aby móc wpisywać komendy należy włączyć konsolę. Znajduje się ona pod przyciskiem „~”. Jeżeli funkcja nie działa trzeba wejść w ustawienia>ustawienia gry>włącz konsolę>tak. Wszystkie nakazy należy wpisywać po kolei, albo po znaku „;”. Najlepiej jednak zrobić własny config, co wyeliminuje różne błędy.
Aby wpisywać komendy startowe wchodzimy w Steam>biblioteka>PPM na CS:GO>właściwości>ustaw opcje uruchamiania.
Jak zrobić config?
Tworzymy plik w notatniku o nazwie „autoexec” z końcówką .cfg. W pliku wpisujemy swoje komendy (najlepiej każdą po enterze), a na końcu dokumentu wpisujemy „host_writeconnfig”. Po zakończeniu edycji włączamy pliki CS:GO (aby to zrobić w bibliotece Steam klikamy ppm na CSa>właściwości>pliki lokalne>przeglądaj pliki lokalne>CS:GO), wchodzimy w folder „CFG” i wklejamy nasz dokument. Aby config zadziałał w komendach startowych (Steam>biblioteka>ppm na CS:GO>właściwości>ustaw opcje uruchamiania) wpisujemy „exec autoexec.cfg”.
Zbiór najprzydatniejszych komend do CS:GO
Myszka
sensitivity X – zmienia czułość naszej myszki w CS:GO
zoom_sensitivity_ratio_mouse X – zmienia czułość celowania
m_customaccel 0/1 – wyłącza/włącza akcelerację myszki
Celownik
cl_crosshairstyle X – zmienia rodzaj celownika (X powyżej 1)
cl_crosshairsize X – zmienia wielkość celownika (X powyżej 0)
cl_crosshairthicknes X – zmienia grubość celownika (X powyżej 0)
cl_crosshairgap X – zmienia odległość kresek od siebie
cl_crosshairdot 0/1 – wyłącza/ włącza kropkę w celowniku
cl_crosshairalpha X – zmienia przejrzystość celownika
cl_crosshaircolor_r X – zmienia kolor celownika (0-255)
cl_crosshaircolor_g X – zmienia kolor celownika (0-255)
cl_crosshaircolor_b X – zmienia kolor celownika (0-255)
Celownik możemy zmienić także na specjalnej mapce dostępnej na workshopie Steama pod tym linkiem.
Viewmodel
cl_righthand X – zmienia rękę trzymającą broń (0-lewa, 1-prawa)
viewmodel_offset_x X – zmienia oś y trzymania broni
viewmodel_offset_z X – zmienia oś z trzymania broni
vievmodel_offset_y X – zmienia oś y trzymania broni
cl_viewmodel_shift_left_amt X – ustawia bobbing czyli „podskakiwanie” broni. Najlepiej ustawić na 0.
cl_viewmodel_shift_right_amt X – ustawia bobbing czyli „podskakiwanie” broni. Najlepiej ustawić na 0.
cl_bob_lower_amt X – ustawia bobbing broni. Najlepiej ustawić na 5.
cl_bobamt_lat X – ustawia poruszanie się celownika podczas używania scope’a w AWP, najlepiej ustawić na 0.1.
cl_bobamt_vert X – ustawia poruszanie się celownika podczas używania scope’a w AWP, najlepiej ustawić na 0.1.
Dźwięk
Ustawienia dźwięku w CS:GO możemy zmieniać w ustawieniach Windowsa, a w grze także komendami. Moim zdaniem druga opcja jest najwygodniejsza.
volume X – zmienia głośność ogólną gry (0-100)
voice_scale X – zmienia głośność komunikacji głosowej z teammate’ami (0-100)
voice_mixer_volume X – zmienia głośność mikrofonu (0-100)
HUD
hud_scaling X – zmienia wielkość hud
cl_hud_background_alpha X – zmienia przeźroczystość hudu (0-255)
cl_hud_color X – zmienia kolor hudu (1-9)
cl_hud_playercount_pos 0 / 1 – zmienia wyświetlanie wyniku oraz ilości graczy (góra/dół)
cl_showloadout 0 / 1 – zmienia widoczność twojego ekwipunku (ciągle/przy zmianie broni)
cl_hud_playercount_showcount 0 / 1 – zmienia pokazywanie graczy (avatary/liczba żywych)
cl_showhelp 0 / 1 – zmienia pokazywanie podpowiedzi hud (wyłącz/włącz)
gameinstructor_enable 0 / 1 – zmienia pokazywanie podpowiedzi (wyłącz/włącz)
cl_loadout_colorweaponnames 0 / 1 – zmienia pokazywanie koloru broni w ekwipunku (wyłącz/włącz)
net_graph 0-3 – zmienia pokazywnie net graphu (0 – wyłącz)
HUD można także zmieniać na kilku mapach z warsztatu Steam. Jest to prostsze i bardziej intuicyjne od komend.
Radar
cl_hud_radar_scale X – zmienia wielkość radaru (0.8 – 1.3)
cl_radar_always_centered 0 / 1 – zmienia wyśrodkowanie radaru (wyłącz/włącz)
cl_radar_scale X – zmienia skalę radaru (0.25 – 0.1)
cl_radar_rotate 0 / 1 – zmienia obracanie się radaru (wyłącz/włącz)
cl_radar_square_with_scoreboard 0 / 1 – zmienia możliwość przekształcania się radaru w kwadrat przy włączaniu tabeli
cl_hud_bomb_under_radar 0 / 1 – zmienia pokazywanie bomby pod radarem gdy ją posiadamy (wyłącz/włącz)
Komendy startowe
console – uruchamia konsolę przy włączeniu gry
novid – podczas włączania gry nie ma intra
language X – zmienia język gry (zamiast X wpisujemy język jaki chcemy, ważne aby był po angielsku)
mat_queue_mode 2 – Ustawia wszystkie wątki dla CS:GO
violence_hblood 0 – wyłącza krew w grze
nojoy – wyłącza wsparcie joysticka
exec autoexec.cfg – komenda, którą już omawiałem na początku. Służy do uruchamiania naszego CFG
nocrashdialog – wyłącza pokazywanie błędów w konsoli
Inne komendy
echo ” ”
echo ” ”
echo „+—————————————————————————+”
echo „| tekst |”
echo „+—————————————————————————+”
echo ” ”
echo ” ” – wpisujemy w naszym CFG. Po włączeniu gry w konsoli ukaże nam się wybrany przez nas tekst jeśli config zostanie poprawnie załadowany
cl_autowepswitch „0/1” – wyłącza/włącza automatyczną zmianę broni na tą, którą właśnie podnieśliśmy
disconnect – wpisujemy w konsoli jeżeli chcemy szybko wejść do menu po meczu
quit – wpisujemy w konsoli gdy chcemy wyjść z gry
Bindy
bind „MWHEELUP/MWHEELDOWN” „+jump” – zmienia skok na scrolla (w górę/w dół)
bind „klawisz” „+cl_show_team_equipment” – pokazuje ekwipunek naszych teammate’ów po wciśnięci przycisku.
alias „+jumpthrow” „+jump;-attack”
alias „-jumpthrow” „-jump”
bind „klawisz” „+jumpthrow” – Jumpthrow
bind „klawisz” „use weapon_flashbang” – szybkie wyciągnięcie flasha
bind „klawisz” „use weapon_hegrenade” – szybkie wyciągnięcie granatu odłamkowego
bind „klawisz” „use weapon_smokegrenade” – szybkie wyciągnięcie smoke’a
bind „klawisz” „use weapon_molotov” – szybkie wyciągnięcie molotova
BindToggle „klawisz” cl_righthand – bind na zmianę ręki
alias +quickswitch „invnext;”
alias -quickswitch „slot3; slot2; slot1;”
bind klawisz +quickswitch – bind na quickswitcha, zmienia broń na główną (jeżeli trzymamy główną to na pistolet i znowu główną, przydaje się przy snajperkach)
bind „w” „+forward; rcleardecals”
bind „s” „+back; rcleardecals”
bind „a” „+moveleft; rcleardecals”
bind „d” „+moveright; rcleardecals” – bindy na czyszczenie krwi na klawiszach od poruszania się
bind „klawisz” „use weapon_c4;drop” – szybkie wyrzucanie bomby
cl_draw_only_deathnotices 0/1 – wyłącza/włącza pokazywanie hudu (zostaje celownik i zabicia). Przydatne przy nagrywaniu fragmovie.