Esportowe podsumowanie XXI wieku: rok 2002
Jesteście ciekawi co się działo w esporcie na początku XXI wieku? Ta seria na naszej stronie wam to przybliży. Poznacie w niej najlepszą drużynę danego roku, największe esportowe wydarzenia, najlepszych zawodników i znacznie więcej!

Jak pewnie się spodziewacie, rok 2001 nie był zbyt efektowny. Esport dopiero wchodził w życie, przez co nie wydarzyło się wiele interesujących rzeczy. To jednak nie zmienia faktu, że nasi informatorzy przejrzeli odmęty internetu po to, byście dowiedzieli się czegoś ciekawego! Zapraszamy więc do przeczytania tego artykułu. Nie pożałujecie!

Największy event

Pewnie wielu z was myśli, że turnieje w tym czasie posiadały pule rzędu 5-10 tysięcy dolarów. Nic bardziej mylnego! Największy turniej tego roku posiadał w puli aż 300,000$ i nazywał się World Cyber Games 2001! Kwota ta była jednak sumą wszystkich nagród pieniężnych. Turniej składał się z potyczek zawodników w aż sześciu różnych grach. Były to:

  • Counter Strike
  • Quake III: Arena
  • Unreal Tournament
  • Age of Empires II: The Conquerors
  • StarCraft: Brood War
  • FIFA 2001

Jak pewnie widzicie część z tych tytułów przetrwała i do dziś jest o nich głośno (a właściwie o kolejnych ich odsłonach). Niestety niektóre są już tylko reliktem. World Cyber Games 2001 rozpoczęło się 05.12.2001 i trwało cztery dni. W rozgrywkach uczestniczyło łącznie 58 zawodników (w tym 10 z Niemiec). Największa kwota pieniężna wpadła jednak na konto (a jakże by inaczej) Koreańczyków! Zawodnicy tego kraju „ukradli” z puli 68,000$! Warto również wspomnieć, że każdy biorący udział w turnieju otrzymał nagrodę gwarantowaną. Działo się to za sprawą tego, że każde miejsce (nawet ostatnie) było wynagradzane. Zawodnicy, którym nie poszło najlepiej mogli liczyć na tysiąc dolarów „pocieszenia”. Niestety w turnieju nie mieliśmy żadnego polskiego akcentu. Należy pamiętać, że esport w naszym kraju był wtedy totalnie nieznany. Sytuacja wyglądała kompletnie inaczej niż dziś. Co ciekawe w tym samym czasie rozgrywany był jeszcze jeden spory turniej. Mowa tutaj o CPL World Championship 2001. Rozgrywki posiadały w puli 190 tysięcy dolarów (150 tys. dla puli Counter Strike oraz 40 tys. dla puli Aliens versus Predator 2). W Counter Strike’u zwyciężyło Ninjas in Pyjamas, natomiast w Aliens versus Predator 2 triumfował Johnathan „Fatal1ty” Wendel. Pozostałe turnieje swoją pulą nagród często nie przekraczały 50 tysięcy dolarów.

Najpopularniejsza gra

Czasy drastycznie się nie zmieniły. W 2001 roku ludzie najchętniej sięgali po Counter Strike’a. Zorganizowane zostało dwanaście oficjalnych turniejów w tę grę. Ich łączna pula nagród wyniosła prawie 346,000 dolarów. Myślę, że jak na tamte czasy to i tak dużo. Tytuł ten był również najczęściej wybierany przez pro playerów. Z 391 aktywnych pro graczy, w moda do half life zagrywało się aż 291! Jednak (o dziwo) to nie Counter Strike był najczęstszą grą na wszelkiej maści turniejach. Wyparł go bowiem Quake III Arena, który miał 14 oficjalnych turniejów. Pomimo ogromnej popularności Counter Strike’a, jak i  Quake III Arena, znalazła się gra, która rozdzieliła te tytuły łączną pulą nagród, a było nią Age of Empires II: The Age of Kings! Mimo tylko 8 oficjalnych turniejów oraz 30 pro graczy, tytuł osiągną łączną pulę nagród rzędu 150,000 tysięcy dolarów, tym samym wyprzedzając Quake III Arena o niecałe 4 tysiące dolarów. Skoro już mówimy o grach to warto wspomnieć o tym, która drużyna triumfowała w wyżej wymienionych tytułach.

Najlepsza drużyna

Najlepszą drużyną esportową było Ninjas in Pyjamas. Formacja ta wystąpiła w 4 turniejach wygrywając zarazem lekko ponad 70 tysięcy dolarów. Jak pewnie każdy się już domyślił, osiągnęli to wszystko w grze Counter Strike. Lecz co z pozostałymi grami? W Quake’u dominował Clan 519 wygrywając 55 tysięcy dolarów, co stanowiło prawie 25% łącznej puli nagród wszystkich turniejów w tę grę. Warto wspomnieć, że w tym roku 6 najlepszą formacją było SK Gaming. Kto by wtedy pomyślał, że w 2019 będzie to jedna z najbardziej rozpoznawalnych drużyn świata. Było o wspaniałych drużynach, więc warto sobie zadać pytanie: który gracz okazał się najlepszy?

Przeczytaj:  OlimoLeague Grand Final: SK Telecom T1 po raz kolejny nie zawodzi

Najlepszy zawodnik

Nie będzie to raczej dla nikogo zaskoczeniem, jeśli oznajmię, że był to zawodnik z Korei. Najlepszym graczem 2001 roku był Kang „iamgrunt” Byung Geon. Polegając jedynie na sobie zdobył aż 66 tysięcy dolarów. Grą, w której osiągał tak dobre wyniki było Age of Empires II: The Age of Kings. Zagrał on na czterech oficjalnych turniejach i na każdym grał w finale! Dwa razy udało mu się wygrać, lecz dwa razy musiał uznać przewagę rywala. Warto również wspomnie, że zagarnął on dla siebie prawie 50% ogólnej puli nagród we wszystkich turniejach w grze Age of Empires II: The Age of Kings. Ewidentnie był on największą indywidualnością tamtego okresu. Lecz kto dominował w innych grach? Jeśli chodzi o Quake’a to najlepszy okazał się Johnathan „Fatal1ty” Wendel. W ciągu całego roku stawał na podium sześć razy! Wygrał on łącznie prawie 54 tysiące dolarów! Nie był jednak jedynym wspaniałym zawodnikiem tego okresu. Swoje sukcesy notował również John „ZeRo4” Hill. Zainkasował przez cały rok 51 tysięcy dolarów. Warto również wspomnieć, że wygrał on jeden turniej grając w duecie z swoim rodakiem – Fatal1tym. Scena StarCrafta II należała natomiast do  Lim „BoxeR” Yo Hwan. Wziął udział w pięciu turniejach z czego wygrał 4! Na sam koniec roku (28 grudzień) przegrał jednak w finale SKY OSL 2001. Łącznie przez cały rok zarobił 40 tysięcy dolarów. Było o zawodnikach, jak i drużynach. Podsumujmy jednak fakty i zadajmy sobie pytanie: który kraj zarobił w 2001 najwięcej?

Najlepszy kraj

Tutaj myślę, że również bez większych zaskoczeń. Najwięcej, bo aż prawie 200 tysięcy dolarów zarobili gracze z USA. Duży wpływ na to mieli głownie zawodnicy Quake’a – Fatal1ty oraz ZeRo4. Dla swojego kraju zdobyli w 2001 roku łącznie prawie 105 tysięcy dolarów, czyli aż połowę tej sumy. Nie zapominajmy jednak o pozostałych 64 zawodnikach, którzy również dołożyli swoją cegiełkę. Na drugim miejscu uplasowała się Korea, zdobywając łącznie 163 tysiące dolarów. Wpływ na tak wysoką liczbę miało tylko 16 Koreańczyków. Ciężko jednak było nie zajść wysoko w tej statystyce, gdy ma się najlepiej zarabiającego gracza 2001 roku. Do tego oczywiście najlepszego gracza w SC II oraz zwycięzce WCG 2001 w grze FIFA. Kto w takim razie uplasował się na miejscu trzecim? Oczywiście, że Szwedzi. Zdobyli przez cały rok 96 tysięcy dolarów, a to głownie za sprawą Ninjas in Pyjamas, którzy w samym Counter Strike’u zdobyli 70 tysięcy dolarów. Dla Szwedów pieniądze zdobywało 32 zawodników. Skoro już jesteśmy przy pieniądzach, to jakie były najciekawsze transfery tego roku?

Najciekawsze transfery

Najciekawszym ruchem transferowym było zakontraktowanie przez NiP gracza pod pseudnimem HeatoN. Zawodnik Counter Strike’a był jedną z najmocniejszych podpór drużyny. Wygrał m.in. CPL World Championship 2001 czy CPL Berlin 2001. Zainkasował on w barwach Szwedzkiej formacji ponad 11 tysięcy dolarów. W tym samym roku goodgame opuścili wszyscy jego zawodnicy. Francuska organizacja nie radziła sobie zbyt dobrze na scenie Counter Strike’a. Nie osiągnęli przez cały rok żadnego znaczącego trofeum, przez co w mojej opinii doszło do takiej decyzji.

Przeczytaj:  Gry strategiczne wojenne

Co z Polakami?

Nasi rodacy przez większą część roku byli totalnie nieobecni. Podczas World Cyber Games 2001 mieliśmy łącznie 5 reprezentantów. W turnieju FIFA wystąpili: Marek Matuszak, Adam Orechwo oraz Krzysztof Witkowski. Nie odnieśli oni jednak żadnego sukcesu. Co z pozostałą dwójką? Występowali w turnieju SC II! Pomimo pełnego poświęcenia ze strony Marcina Ziniewicza oraz Tomasza Krzesińskiego nic nie udało się zdobyć. Niestety esport w Polsce nie był zbyt popularny w tamtym okresie, przez co nie mieliśmy rodaków odnoszących znaczne sukcesy i generalnie liczących się na scenie międzynarodowej. Sytuacja zmieniła się dopiero w 2002, lecz o tym w kolejnym artykule z tej serii.

Pro gracze urodzeni w 2001 roku

Tego roku urodził się Jeong „Chovy” Ji-hoon. Gra obecnie na środkowej alei dla koreańskiej drużyny Griffin. Na koreańskiej scenie zadebiutował w 2017 roku podczas KeSPA Cup jako zawodnik Jin Air Green Wings, odpadając w pierwszej rundzie play-offów. Na początku 2018 roku, już w barwach Griffin, całkowicie zdominował wiosenną edycję Challengers Korea, by miesiąc później zakwalifikować się do LCK – najbardziej prestiżowej koreańskiej ligi. Swój pierwszy split zakończył na drugim miejscu, po przegranej na KT Rolster w wielkim finale. Na koniec 2018 roku wraz z Griffin tryumfował w KeSPA Cup 2018. Sezon zasadniczy wiosennego splitu LCK 2019, zakończył na pierwszym miejscu, będąc głównym faworytem turnieju. W finale nie podołał jednak drużynie Fakera – SK Telecom T1. Drugim wartym uwagi zawodnikiem, który ma na karku 18 lat jest Bai „369” Jia-Hao. Gra obecnie na górnej alei dla chińskiej drużyny Topsports Gaming. Debiutował na początku 2018 roku podczas LDL 2018 w barwach King of Future, dwukrotnie odpadając w fazie zasadniczej. Pod koniec tego samego roku, wraz z Topsports Gaming zajął drugie miejsce na NEST 2018 ulegając JD Gaming w finale. Miesiąc później podczas Demacia Cup 2018 Winter, po zwycięstwie 2:0 przeciwko aktualnym mistrzom świata – Invictus Gaming, dostał się do finału owego turnieju. Doszło tam do rewanżu między TOP a IG, leczy tym razem tryumfowali ci drudzy. Podczas fazy zasadniczej LPL 2019, drużyna 369 zajęła trzecie miejsce. Porażkę ponieśli dopiero w półfinale przeciwko Invictus Gaming. Nie udało im się także pokonać FunPlus Phoenix w meczu o trzecie miejsce. Kolejnym graczem (tym razem CS:GO), który urodził się na początku obecnego wieku jest Rokas „EspiranTo” Milasauskas. Mimo swojego młodego wieku gra na naprawdę wysokim poziomie. Obecnie występuje w szeregach Valiance. Ma na swoim koncie takie sukcesy jak 1 miejsce podczas DreamHack Open Summer 2018 czy 1 miejsce podczas United Masters League Season 1.

2001 w statystykach

Na początek pragnę jedynie dodać, że różne strony podają różne statystyki. Przeglądając je uważnie starałem się dobierać te, które najczęściej się powtarzają, lub wyciągnąć średnią. Jeśli tę kwestię już mamy za sobą, mogę przedstawić statystki dotyczące esportu w 2001 roku. Oto one:

  • Łączna pula nagród: 890,000 $
  • Liczba turniejów: 54
  • Liczba aktywnych pro graczy: 391
  • Średnie zarobki gracza: 2,000 $
  • Średnia pula turniejów: 16,500 $

Podsumowanie

To tyle z najciekawszych rzeczy związanych z esportem w 2001 roku. Pamiętajcie, że różne źródła podają odmienne informacje. Z tego też powodu nie możemy być w 100% pewni takich rzeczy, jak chociażby ilość pieniędzy zdobyta przez zawodnika w trakcie roku. Zapraszamy również do ciekawej dyskusji w komentarzach pod artykułem.