Esportowe podsumowanie XXI wieku: rok 2002
Jaka była najpopularniejsza esportowa gra? Jaki był największy event? Tego i znacznie więcej dowiecie się z kolejnego artykułu serii esportowe podsumowania XXI wieku. Tym razem pod lupę weźmiemy rok 2002!
Rok 2002 był kolejnym mało znaczącym w świecie esportu. Nie ma się jednak co dziwić. Esport wtedy dopiero raczkował, a o zajmowaniu się tym profesjonalnie wiedział tylko mały odsetek osób na świecie. Jednak niektóre liczby oraz statystyki mogą robić wrażenie. Zapraszamy więc do przeczytania tego artykułu. Nie pożałujecie!

Największy event

Tutaj tak samo, jak rok wcześniej dominuje World Cyber Games. Był to największy event w 2002 roku. Posiadał w puli aż 300,000 $, co jest bardzo dobrym wynikiem nawet jak na obecne czasy. W rozgrywkach wzięło udział aż 462 graczy! Walczyli oni w sześciu różnych grach:

  • Half-Life: Counter Strike
  • Quake III: Arena
  • Unreal Tournament
  • Age of Empires II: The Conquerors
  • StarCraft: Brood War
  • 2002 FIFA World Cup

Rozgrywki rozpoczęły się 28 października i potrwały do 3 listopada. Najwięcej medali zdobyli zawodnicy z Niemiec i Korei, po cztery, jednak to Rosjanie wygrali najwięcej pieniędzy. Wszyscy zawodnicy z tego kraju, wywalczyli łącznie 61,750 $. Podczas World Cyber Games 2002 mieliśmy również polski akcent! Artur „Blackman” Michalak zdobył brązowy medal w grze Starcraft: Brood War oraz zainkasował 5,000 $! Co z innymi grami? W CS najlepsza okazała się Rosyjska formacja M19, Age of Empires II zdominował Nakamura Akihiro z Japonii, FIFA 2002 padła łupem Hwang Sang-woo z Korei, Unreal Tournament wygrał Niemiec – Christian Hock, w Quake III: Arena nie miał sobie równych Aleksiej Smajew z Rosji, natomiast w grze Starcraft: Brood War zwyciężył Koreańczyk – Lim Yo-hwan. Poza World Cyber Games, odbyły się jeszcze cztery większe turnieje. Mowa tu o: CPL Winter 2002 (134,000 $ w puli), EPS Germany Season 1 Finals (72,000 $ w puli), QuakeCon 2002 (93,000 $ w puli) oraz CPL Summer 2002 (100,000 $ w puli). Pula nagród pozostałych turniejów często nie przekraczała 30,000 $. W jaką grę ludzie najbardziej lubili wtedy „popykać”?

Najpopularniejsza gra

Nie będzie tu zaskoczenia. Najpopularniejszą grą 2002 roku był… Counter Strike. Zorganizowane zostało 14 oficjalnych turniejów w tę grę. Wszystkie łącznie posiadały pulę nagród wynoszącą około 400,000 $. W dzisiejszych czasach taką liczbą może się pochwalić co drugi większy turniej, lecz siedemnaście lat temu była to absolutnie kosmiczna kwota. Najwięcej razy na podium w tej grze stawali Szwedzi. W samym 2002 roku nacja ta dwa razy zwyciężała, sześciokrotnie była druga oraz trzykrotnie stawała na najniższym stopniu podium. Można więc łatwo wyliczyć, że tylko 3 razy zabrakło ich na podium w oficjalnych turniejach. Była to również gra z największą ilością zarejestrowanych pro graczy. Jednak to nie w Counter Stirke’a zostało przeprowadzone najwięcej turniejów. Age of Empires II: The Age of Kings miało ich aż 10 więcej! Jednak były to zarazem turnieje, które nie mogły się równać z modem do Half-Life zarówno pod względem puli nagród, jak i oglądalności.

Przeczytaj:  IEM X - Shenzhen: Kolejny triumf SK Telecom T1

Najlepsza drużyna

Wielu z was pewnie pomyśli, że najlepszą drużyną w tamtym okresie czasu było Ninjas in Pyjamas. Nic bardziej mylnego! Najlepszą drużyną w 2002 roku okazało się… SK Gaming! Ta formacja już siedemnaście lat temu dominowała na scenie oraz była jedną z najbardziej rozpoznawalnych formacji na świecie. Nie zrzeszała ona oczywiście brazylijskich graczy. W składzie tego zespołu grali zawodnicy ze Szwecji, Norwegi, Dani oraz Francji. SK Gaming wystąpiło na 4 oficjalnych turniejach, inkasując zarazem 64,000 $. Drugą najlepszą formacją było Hanbit Stars z Korei, natomiast na ostatnim miejscu podium uplasowało się M19 z Rosji. Który gracz był jednak najlepszy?

Najlepszy zawodnik

Zaskoczeniem nie będzie, jak powiem wam, że ten zawodnik pochodził z Korei. Najlepszym zawodnikiem 2002 roku był Lim „BoxeR” Yo Hwan! Grą, w której odniósł wspaniałe sukcesy, był StarCraft: Brood War. Koreańczyk w całym 2002 roku stanął cztery razy na podium, z czego dwa razy na jego najwyższym stopniu! Zarobił około 36,000 $ w pięciu oficjalnych występach. Największym jego sukcesem w tym roku było zwycięstwo WCG 2002 (StarCraft: Brood War). Drugim najlepszym graczem był natomiast Akihiro „Halen” Nakamura pochodzący z Japonii. Wygrał on każdy oficjalny turniej, w którym brał udział. Łącznie wywalczył trzy zwycięstwa oraz 26,500 $ zagrywając się w Age of Empires. Nie da się jednak wskazać jednoznacznie, kto był trzecim najlepszym zawodnikiem. Dlaczego? Dzieje się to z tego powodu, że różne strony podają odmienne informacje, a między czterema zawodnikami ciężko wybierać i poszukiwać tego najlepszego. Jednak warto o nich wspomnieć. Byli to:

  • Christian „GitzZz” Höck (Unreal Tournament)
  • Alex „LeXeR” Nesterov (Quake III: Arena)

  • Alexey „uNkind” Smaev (Quake III: Arena)

  • Hwang „ghanggi71” Sang Woo (2002 FIFA World Cup)

Najlepszy kraj

Chyba każdy spodziewa się tu Koreańczyków. Rzeczywistość jest jednak zgoła inna. Najlepszą nacją 2002 roku okazało się USA. W ciągu całego roku zainkasowali oni prawie 170,000 $, czyli więcej niż pula nagród wszystkich turniejów z wyjątkiem World Cyber Games 2002. Drugim najlepszym krajem była Korea z dorobkiem 140,000 $, a na trzecim miejscu uplasowały się Niemcy, zarabiając 120,000 $. Rozmawiamy o pieniądzach, więc spójrzmy na to, który transfer był najciekawszy.

Najciekawsze transfery

Tutaj w oczy rzuca się od razu SK Gaming. W ciągu całego roku ich drużyna w CS przeszła kilkanaście zmian kadrowych. Z tego też powodu, nie będę ich wszystkich wypisywać. Najciekawszym ruchem transferowym było dołączenie Sync’a (7 najlepszego gracza w 2002) do Hanbit Stars. To właśnie w barwach tej drużyny wygrał NATE OSL 2002, zgarniając 16,000 $.

Przeczytaj:  Riot World Championship 2017: Nie tym razem, SK Telecom T1 przegrywa w finale!

Co z Polakami?

Największym naszym sukcesem w tamtym okresie czasu było oczywiście wywalczenie brązowego medalu przez Artura Michalaka na WCG 2002. W zasadzie na tym sukcesy Polski się kończą. Mieliśmy wielu zawodników na poszczególnych turniejach, lecz nie odnosili oni żadnych większych sukcesów. Nie mniej jednak sukces naszego gracza StarCraft: Brood War, pokazał innym rodakom, że jak się chce to można. To właśnie w tym roku Polska postawiła pierwszy mały kroczek na esportowych turniejach.

Pro gracze urodzeni w 2002 roku

Myślicie, że mając 17 lat nie można zajść daleko? Nic bardziej mylnego! 1 marca 2002 roku na świat przyszedł sergej. Mimo swojego młodego wieku grał już w wielkim finale Majora! Niestety razem z ENCE musiał znieść gorycz porażki w katowickim Spodku. Poza tym wygrał m.in. BLAST Pro Series: Madrid 2019, StarSeries & i-League CS:GO Season 6, czy DreamHack Open Winter 2018. Jak widać wiek nie jest żadną barierą. Wie o tym również Brollan, który gra obecnie dla fnatic. Razem ze swoim zespołem wygrał już PGL Grand Slam 2018 oraz był w finale wielu prestiżowych turniejów. Czas teraz na kogoś powiązanego z naszym krajem. Mowa tutaj o junglerze Rogue – Kacprze „Inspired” Słomie. W LEC, czyli najbardziej prestiżowej europejskiej lidze, jest pierwszym graczem urodzonym w 2002 roku. W wieku zaledwie 15 lat znalazł się wśród 50 najlepszych graczy na europejskim serwerze. Wtedy też rozpoczął swoją karierę, zajmując trzecie miejsce w letniej edycji ESL MP 2017 oraz pół roku później – drugie miejsce w wiosennej edycji tego samego turnieju. W barwach Pompa Team zajął drugie miejsca w ESL MP 2018 Summer oraz zerowym sezonie Ultraligi, dwukrotnie ulegając Illuminar Gaming w finale. Triumfował także w 4 sezonie Polskiej Ligi Esportowej. W akademii Rogue, Inspired zwyciężył 1 sezon Ultraligi, a po odejściu Kikisa dołączył do głównego składu.

2002 w statystykach

Na początek pragnę jedynie dodać, że różne strony podają różne statystyki. Przeglądając je uważnie starałem się dobierać te, które najczęściej się powtarzają, lub wyciągnąć średnią. Jeśli tę kwestię już mamy za sobą, mogę przedstawić statystki dotyczące esportu w 2002 roku. Oto one:

  • Łączna pula nagród: 960,000 $
  • Liczba turniejów: 76
  • Liczba aktywnych pro graczy: 560
  • Średnie zarobki gracza: 1,700 $
  • Średnia pula turniejów: 12,600 $

Podsumowanie

Kolejny post z serii esportowego podsumowania XXI wieku za nami. Pamiętajcie, że różne źródła podają odmienne informacje. Z tego też powodu możecie napotkać na inne informacje niż te w artykule. Zapraszamy do przeczytania poprzedniego artykułu z tej serii oraz do ciekawej dyskusji w komentarzach.